V rozhovore sa dočítate
Väčšina inštitúcií vo verejnom sektore sa musí riadiť veľmi rigidnými pravidlami o investovaní. To znamená, že mnoho z nich sa na HPE GreenLake pozerá ako na istú formu lízingu. Z toho teda pre nich pri súčasnej platnej legislatíve logicky vyplývajú komplikácie, ak by sa chceli namiesto zvyčajnej cesty verejného obstarávania rozhodnúť pre službu tohto typu. Takýto typ služby sa v štátnej správe totiž nedá nakúpiť cez klasické verejné obstarávanie. Štátne inštitúcie majú alokovaný balík peňazí na IT a ten musia minúť.
Služba HPE GreenLake je však napriek tomu určite vhodná nielen pre súkromný, ale aj štátny či verejný sektor. Štátni obstarávatelia by mali ale v prvom rade pochopiť, že takáto akvizícia IT služieb je v skutočnosti výhodnejšia ako jednorazový nákup veľkého množstva hardvéru, softvéru či licencií. V rámci HPE GreenLake sa totiž platí len za skutočnú spotrebu.
Áno, presne tak. Typickým príkladom sú štátne nemocnice financované z verejných zdrojov. Na Slovensku jednoducho nie je možné, aby si nemocnica dodávateľa IT infraštruktúry obstarala ako službu (as-a-service). Inde vo svete je to úplne bežné.
Práve nemocnice sú dobrým príkladom pre efektívne nasadenie HPE GreenLake: pracujú totiž s obrovským množstvom údajov o pacientoch a robia desiatky tisíc snímok vo vysokej kvalite. Môže sa stať, že nemocnica kúpi nové, špičkové CT a veľkosť jednej snímky sa môže zväčšiť až päťnásobne. S tým je logicky spojená aj nevyhnutná potreba nákupu nového hardvéru.
Ak by však nemocnica používala HPE GreenLake, stačilo by jej vhodne naškálovať výkon a kapacitu a problém je vyriešený. Žiaľ, mnoho podnikov stále uprednostňuje tradičný nákup hardvéru na roky dopredu. No ktorý z nich vie reálne zhodnotiť, koľko výpočtového výkonu, úložiska a kapacity bude potrebovať o 2-3 roky?
Tí, ktorí v podnikoch rozhodujú o nákupe IT, stále fungujú tak, že sa snažia vyčerpať balík peňazí, ktorý na tento účel dostanú. Ten im musí stačiť až do doby, kým sa nebude pripravovať nový rozpočet. To je minimálne rok alebo dva. Preto sa vždy snažia nakupovať veci do zásoby. Štatistiky hovoria, že v mnohých prípadoch je až polovica z takto nakúpeného hardvéru úplne zbytočná. Majú ho v niečom, čo starne, alebo sa to vôbec nepoužíva.
Keď si zákazník robí update svojho IT prostredia alebo infraštruktúry tradičným spôsobom, starú infraštruktúru prestáva používať a kúpi novú. Prebieha nejaká migrácia, pričom tá nová infraštruktúra už musí byť kúpená, musí byť zaplatená, platí sa za jej prevádzku, odber elektriny, podporu a ďalšie náklady. Potom sa musí začať vyraďovať stará infraštruktúra. To sa, samozrejme, neurobí samo, aj s tým sú spojené náklady.
Tento proces neraz trvá aj rok, kým sa všetko presunie a nastaví. Vtedy firma platí za IT dvojmo – za prevádzku starej infraštruktúry a aj za novú. Naviac, neraz nakúpi zbytočne veľa nových vecí s pocitom, že si ich nakupuje do zásoby, aby sa pripravila na budúce výzvy.
Odhadujem, že v priebehu polroka to môžu byť aj desaťtisíce eur. V tom je zahrnutá podpora starého hardvéru a aj zbytočne skorá investícia do novej infraštruktúry. Tieto peniaze by mohla firma ušetriť a investovať ich do niečoho, čo je pre jej biznis prospešnejšie. V konečnom dôsledku sa tomu nedá vyhnúť, ale lepšie je rozložiť si takúto investíciu na dlhšie obdobie.
Jednoznačne zo služby HPE GreenLake môžu profitovať spoločnosti, ktoré majú nejaké nejasnosti v tom, ako budú rásť a čo budú potrebovať. Do tejto skupiny môžeme zaradiť nielen klientov zo súkromného sektora, ale aj štátne a verejné inštitúcie a štátne podniky.
HPE GreenLake by mal byť voľbou č. 1. hlavne pre firmy, ktoré poznajú hodnotu peňazí, vedia s nimi zaobchádzať a nechcú ich len tak investovať do niečoho, čo pre nich v budúcnosti bude mať otáznu hodnotu.
Sem patria napríklad banky, poisťovne či iné finančné inštitúcie – pre nich majú peniaze úplne inú cenu. Je pre nich výhodnejšie a z hľadiska nákladov aj finančne efektívnejšie rozdeliť si investíciu na dlhšie obdobie, aj keď na prvý pohľad to predstavuje vyššiu sumu. V tradičnom modeli nákupu hardvéru by na začiatku museli investovať relatívne veľa peňazí, ktoré by však mohli využiť na iné biznisové príležitosti, ktoré im prinesú vyššie tržby.
V prvom rade vám HPE GreenLake pomáha nastaviť efektivitu IT prevádzky. Ak máte vo firme desať starých serverov, ktoré chcete vymeniť a migrovať, nemusíte ich všetky vypnúť naraz a okamžite ich nahrádzať novými. Začnete napríklad s piatimi. Keď ich premigrujete, môžete ich vyhodiť a až potom začínate platiť za nové servery, ktoré máte nakonfigurované v HPE GreenLake. Postupne môžete doplniť ďalšie servery, vypnúť tie staré atď. Robí sa to postupne, bezbolestne a plynule. Za nič neplatíte dvakrát, máte k dispozícii vždy tú najkvalitnejšiu a najspoľahlivejšiu infraštruktúru a platíte len za to, čo v danom momente potrebujete.
Môžete si napríklad nastaviť, že nový hardvér vám budeme obmieňať v pravidelných cykloch. Vždy tak budete mať k dispozícii tie najmodernejšie a špičkové zariadenia.
Nie, v rámci HPE GreenLake dostávate automaticky vždy to najlepšie, čo máme v HPE k dispozícii. Zákazníka vieme proaktívne a v časovom predstihu informovať o tom, že životnosť ich serverov sa blíži ku koncu. Spýtame sa ho, či si ich chcú ponechať za zvýhodnenú cenu, alebo preferujú upgrade na novú generáciu. Môže si teda vybrať – buď si ponechá to, čo má a bude to pre neho lacnejšie, alebo za tú istú cenu získa väčšiu kapacitu, viac výkonu a podobne.
Najdôležitejšie je presne zistiť, aké má zákazník potreby a požiadavky. Musíme sa pozrieť na jeho biznis spolu s ním. Zmena technológií totiž musí dávať zmysel hlavne zákazníkovi. Až potom vieme presne nadizajnovať celé riešenie. Vyhodnotíme, aké modely zariadení by sa do danej prevádzky hodili, koľko ich má byť, ako ich treba nastaviť. Pracuje na tom technické presales oddelenie HPE spolu so zákazníkom.
Nefunguje to však tak, že zákazník si povie, že potrebuje nejaký konkrétny server. Skôr od neho chceme počuť, aké úlohy by malo to zariadenie plniť, čo od neho očakáva. Na základe toho mu vieme presne odporučiť, čo by sa mu najviac hodilo a ktoré zariadenia HPE sú pre neho najvhodnejšie.
Častokrát sa stretávame aj s prípadmi, že zákazník za nami príde s požiadavkou na výmenu starého IT prostredia. Za jeho údržbu platí mesačne tisíce eur, pričom support ho stojí z roka na rok viac s tým, že technológie starnú a dosluhujú. Naši špecialisti teda posúdia, ktoré komponenty treba vymeniť, odporučia najlepšiu možnú alternatívu a vypočítajú celkovú úsporu na prevádzke.
Úplne všetko: hardvér, servis, proaktívna údržba, starostlivosť o infraštruktúru. Chcem upozorniť, že to nemusí byť vždy len o úspore peňazí. Veľmi dôležité je brať do úvahy prínosy, ktoré zákazník vďaka HPE GreenLake môže získať. Závisí to aj od doby, počas ktorej chce naše služby a zariadenia využívať, či a ako často ich bude chcieť technologicky obnovovať. Na tom všetkom sa vieme presne dohodnúť a vieme vyjsť zákazníkom maximálne v ústrety.
Mám pocit, ako keby sa niektorí zákazníci na začiatku báli prechodu na tento typ prevádzky firemného IT. Častokrát mali pocit, že keď si niečo kúpia, tak im to patrí, môžu to držať v rukách. Neskôr však pochopia, že dôležitejšie ako to, či niečo vlastnia, je fakt, že im to slúži a funguje tak, ako má, že technológie im prinášajú presne tú hodnotu, ktorú potrebujú. Zároveň zistia, že majú o starosť menej – nemusia neustále kontrolovať, v akom stave zariadenia sú, či nie sú pokazené, nemusia vrážať peniaze do servisu. Stačí im kontaktovať nás a my vždy vyriešime problém za nich.
Musím povedať, že HPE GreenLake napriek istej prvotnej neistote nakoniec zákazníkov veľmi príjemne prekvapil. Síce sme im museli v úvode vysvetľovať, že nejde o nejaký leasing, ale o plnohodnotnú platenú službu, no spätne to pocítili na ušetrených nákladoch a lepšej prevádzke. Tiež sú prekvapení, keď zistia, že hardvér nemusia fyzicky vlastniť, stojí ich to oveľa menej, nemusia nič nakupovať do zásoby. K dispozícii majú vždy state-of-the-art technológie. Neplatia len za support, majú v tom plnohodnotnú podporu a servis.
Realizovali sme projekty vo výrobných podnikoch či finančných inštitúciách, ktoré túto formu investície dokážu zhodnotiť ako výhodnejšiu, keďže nemusia na začiatku vraziť veľké peniaze do CAPEX nákupu hardvéru.
Niektorí zákazníci si však túto formu platenia za IT služby nedokážu realisticky vyhodnotiť. Tu je dôležité povedať, že podnikové IT v súčasnosti nie je len o technických parametroch a výkone. Je to v prvom rade investícia do budúcnosti, ktorá má priamy vplyv na to, ako sa bude firme dariť. V dobe rapídnej digitálnej transformácie všetkých odvetví je to rozhodujúci faktor.
Stalo sa nám aj to, že technickí riaditelia nám nevedeli povedať, koľko mesačne platia za prevádzku IT. Napriek tomu o nákupe IT v podniku nerozhodujú finanční riaditelia, ktorí by si možno dokázali lepšie vyhodnotiť, že sa im HPE GreenLake oplatí viac ako jednorazový nákup zbytočnej techniky, ktorá firme o pár rokov už nemusí stačiť.
Služby podpory v rámci HPE PointNext sa delia do viacerých skupín. Tou prvou sú takzvané reaktívne služby, zjednodušene by sa dali opísať ako „keď sa to pokazí, tak to opravíme“. V supportnom tíme, ktorý prijíma požiadavky od zákazníkov, máme len česky a slovensky hovoriace kolegyne a kolegov. V prípade problému vieme priamo k zákazníkovi poslať ľudí do 4 hodín, ak je to potrebné, aj so novou súčiastkou, ktorú je potrebné vymeniť.
Proaktívne služby zas slúžia na to, aby sme pomáhali zákazníkom predchádzať problémom. Zariadenia pravidelne monitorujeme a vieme identifikovať anomálie počas ich prevádzky. Vtedy kontaktujeme zákazníka a navrhneme mu riešenie, ktoré potenciálny problém vyrieši ešte predtým, než vznikne. Robíme aj plánovacie stretnutia so zákazníkom, na ktorých account support manageri z HPE spolu s ďalšími kolegami riešia, čo bude zákazník potrebovať do budúcnosti a ako mu s tým môžeme pomôcť.
Dá sa to tak povedať. Pravidelná komunikácia so zákazníkmi nám pomáha presne vedieť, čo ich čaká. Vtedy vieme byť čo najlepšie pripravení na všetky výzvy, ktoré môžu mať pred sebou. Rád hovorím, že služba HPE GreenLake je postavená na zdieľaní rizika. Niektoré veci súvisiace s prevádzkou IT vieme pokryť lepšie, ako keby si to firma riešila sama. Ak chce kúpiť nový server, musí si vybrať z viacerých ponúk, musí ho objednať, musí naň čakať, zapojiť ho, nakonfigurovať, premigrovať dáta, prípadne zaškoliť ľudí. Relatívne triviálna vec sa natiahne aj na pár mesiacov.
V prípade HPE GreenLake to nie je taký problém. Stačí, že zákazníkovi navýšime kapacitu, napríklad mu do konfigurácie pridáme dva disky. To riziko spojené s nasadením hardvéru je pre nás ľahšie manažovateľné, ako keby sa s tým mal trápiť zákazník. Práve v tom je obrovská výhoda, keď svoje IT prevádzkujete as-a-service.
Miroslav Kalinovský – Pointnext Solution Specialist & HPE GreenLake Product Manager, Hewlett Packard Enterprise Slovensko
V spoločnosti Hewlett Packard Enterprise (HPE) pôsobí už viac ako 16 rokov. Zameriava sa na ponuku služieb založených na spotrebe a pripravených na mieru pre každého zákazníka. Miroslavovým prvoradým cieľom je zjednodušiť IT prevádzku a zároveň efektívne nastaviť digitálnu transformáciu všetkých podnikových procesov.
Viac o HPE GreenLake sa dozviete na https://www.doveryhodneit.sk/produkty-a-riesenia/greenlake/